ادامه آیین شهروندی4
هنرستان کاردانش حضرت علی اکبر ناحیه 2کرج
هنرستان کاردانش حضرت علی اکبر ناحیه 2کرج
درباره وبلاگ


به وبلاگ هنرستان تازه تاسیس کرج2 خوش آمدید
نويسندگان
پنج شنبه 21 دی 1386برچسب:, :: 16:31 :: نويسنده : رحمان رجبی

دعوت مهمانان توسط یکدیگر اگر علت موجهی نداشته باشد خوشایند نیست. اتاق پذیرایی را با چند گل طبیعی زینت دهید و طراوت حضور مهمانان را لمس کنید. در مهمانی های از خود و بچه های خود تعریف نکنید دیگران فکر می کنند شما قصد خودنمایی دارید. هیچ وقت در مهمانی ها از قیمت خوراکی ها سوال و یا گلایه نکنید. مشایعت مهمان ضروری است و میزبان نباید تفاوتی برای انها قائل شود و اگر مهمانان را مشایعت نکنید فکر می کنند که از آمدن به مهمانی ناراحت هستید. در مهمانی سروقت حاضر شوید منتظر گذاشتن میزبان کار درستی نیست. اگر به مهمانی دعوت شدید و گرفتار هستید و نمی توانید بروید از همان ابتدا به میزبان بگویید تا او تکلیف خود را بداند. جواب نامه دعوت دیگران را بدهید حتی اگر مایل به شرکت در آن مهمانی نیستید صباحب خانه باید به نظرات مهمانان احترام بگذارد و از بحث و جدل بپرهیزد. نگاه کردن به غذا خوردن مهمانان باعث نارحتی آن ها می گردد. بچه ها را به مهمانی نبرید مگر این که مهمانی اقوام نزدیک باشد ممکن است از بچه های شما استقبال مناسبی نشود. در مواردی که میزبان وضع اقتصادی خوبی ندارد پوشیدن لباس های فاخر و دادن هدیه های گران قیمت کار پسندیده ای نیست. آدامس جویدن،شانه زدن به موها، بلند صحبت کردن، بلند خندیدن، دست در بینی کردن و خاراندن سر خلاف نزاکت است. اگر صاحب خانه عکس های خانوادگی خود را به شما نشان می دهد ازاو نخواهید که چند قطعه عکس به شما بدهد. در هر مهمانی از مهمانی هایی که قبلا ًدعوت شده اید تعریف و تمجید نکنید صاحب خانه ممکن است فکر کند که شما آن را مقایسه می کنید وخوشتان نیامده است. در مهمانی از پوشیدن لباس هایی که جلب توجه می کند خودداری کنید. در مهمانی ها از در گوشی صحبت کردن و خنده سر دادن خودداری کنید. اگر از شخصی غیبت می کنید دیگران تصویر می کنند که جایی دیگر از آنها نیز غیبت خواهید کرد. مهمانی جای شادی است بنابرین از مطرح کردن مشکلات و گرفتاری ها خوداری کنید تا مهمانی ها کسل کنند نشود. در مهمانی ها با هماهنگی میزبان به اجرای مهمانی کمک کنید. چناچه بچه های صاحب خانه خطایی در مورد شما انجام دادند انها را سرزنش نکنید این کار هارا به والدینشان بسپارید. سعی کنید همه با هم غذا بخورید غذا خوردن قبل از میزبان کار صحیحی نیست. چنانچه در یک مهمانی هستید و کسی دیر آمده فقط باید میزبان از جای خود بلند شود بر خاستن دیگران لزومی ندارد پیشنهاد دعوت دیگران را به میزبان ندهید. انعام دادن به مستخدم نشانه تشکر از پذیرایی و زحمات اوست. بدون خداحافظی از میزبان یا میهمانان دیگر، نباید مجلس را ترک کرد. هنگام خداحافظی دیگران را سر پا نگه ندارید.

محیط خانواده

همان طور که پدر مادر نباید فرزندان خود را مجبور به ازدواج با کسی نمایندحق شناسی حکم میکند که جوانان حتی الامکان با نظر والدین خود درراه ازدواج قدم گذارند. طرز رفتار مرد نسبت به خانمی که با او ازدواج کرده نباید با قبل از ازدواج تفاوت زیاد داشته باشد. هیچ موقع از افرادخانواده در بین اقوام و آشنایان انتقاد نکنید این کار صمیمیت و محبت را از بین می برد. فرزندان خود را تشویق کنید تا همیشه به افکار مختلف توجه کنند ودر نظریات خود متعصب نبوده واز شنیدن مطالبی بر خلاف عقاید خویش ناراحت نشوید. تهمت زدن ،عیوب دیگران را گفتن و دوستی را به دشمنی تبدیل کردن ،صحیح نیست. عدم احساس مسولیت در بین افراد خانواده می تواند عشق و شادی را از بین ببرد و احساس زندگی را بهم بریزد. عدم سازش ونفاق افکنی در خانوادها،نشانه کوته فکری و نداشتن تربیت صحیح است. با دعوا و دشنام دادن به یک دیگر فقط شخصیت خانوادگی خود را پایین می اورید. سعی کنید به خواسته ها عادت ها و احساسات و خود خواهی های یکدیگر آشنا و بدان ها توجه داشته باشید. بدبینی و خوش بینی بچه نیز از محیط خانواده سر چشمه می گیرد آنها مقلد خوبی هستند کارهایی که بزرگترها انجام می دهند در کودکان اثر می گذارد. کودکان در محیط خانواده بسیاری از آموزش ها را از طریق چشم های خود یاد می گیرند نه از طریق گوش پس هر چه می بینند یاد می گیرند.

مراسم سوگواری

شرکت در مجالس یاد بود یا ترحیم جنبه اخلاقی و انسانی دارد و آلوده کردن این اصول با حساب گری شخصی و توجه به موقعیت اشخاص جنبه غیر اخلاقی به خود می گیرد. اظهار همدردی بوسیله نامه نباید طوری باشد که بجای آرام کردن شخص مصیبت دیده ،غم و ناراحتی او را زیاد کند. در مجالس ترحیم سکوت علامت احترام به مجلس است. برخی از افراد آن قدر به اصول اخلاقی احترام می گذارند که حتی هنگامی که برای دشمن او مصیبتی روی داده است به او تسلیت می گویند واظهار همدردی می کنند. تعریف و تمجید از فردی که از دست رفته باعث ناراحتی بیشتر اشخاص مصیبت دیده می شود. از خوردن غذای افراد مصیبت دیده خودداری کنید مگردرزمان خیرات برای متوفی. هیچ کس محتاج یک وعده غذا نیست خصوصا صاحب عزا بچه های صغیر داشته باشد یا برای امورات معمولی خود مشکل داشته باشد از پوشیدن لباس های شاد در مجالس عزا خودداری کنید.

محیط کار

اعتراف به اشتباه از ارزش شما نمی کاهد بلکه به ارزش و منزلت شما می افزاید. با ارباب رجوع با درشتی و خشونت حرف زدن خلاف کرامت انسانی است. یک رییس خوب باید از نظر اخلاقی نیز برای همکاری خود سر مشق باشد. یک ریس با مدیریت شایسته اشتباهات کارکنان خود را بزرگ نکرده اهنا را نادیده می انگارد یا دوستانه و بطرز اموزنده ای تذکر می دهد ولی درمورد خطاهای بزرگ سهل انگاری نمی کند. رفتار کارکنان ادارات و موسسات در قضاوت مردم نسبت به آن سازمان و موسسه تاثیر فراوان دارد . رعایت ادب و احترام به دیگران در حین کار هر کس را نزد همکاران خود محبوب می سازد. کاری را قبول کنید که تنها به آن علاقمند هستید بلکه قدرت و توانایی انجام آن را نیز داشته باشید. "بزرگی گفت:اگرکاری راکه دوست داریدنمی توانیدانجام دهیدکاری راکه انجام می دهیددوست داشته باشیدوباعلاقه انجام دهید." در معرفی خود به صاحب کارتان خود را آنچنان که هستید معرفی کنید نه کمتر ونه بیشتر سر وقت حاضر شدن نشانه آن است که شما فردی منظم و وقت شناس هستید لباس تمیز و مناسب بپوشید واز پوشیدن لباس های جلف خودداری کنید زیرا اولین ملاک قضاوت افراد درباره شما وضع ظاهر شماست بعضی ها تلفن محل کار خود را به هیچ کس نمی دهند و حتی به افراد خانواده خود توصیه می کنند که جز در موارد ضروری از تلفن زدن به آنهاخودداری کنند. هیچ وقت خانمی را در محیط کار با اسم کوچک صدا نزنید مگر انکه خود او از شما خواسته باشد. در مقابل مافوق خود از جا بلند شوید و این کار برای کسانی که ارباب رجوع زیاد دارند لازم نیست. خانم ها باید لباس ساده بپوشند و در محیط کار از آرایش کردن بپرهیزید آرایش پشت میز کار صحیح نیست. نسبت به مکانی که کار می کنید وفادار باشیدو اسرار آنجا را فاش نکنید. در محیط کار از تلفن کمتر استفاده کنید. در محیط کار با همکاران خود داد وستد مالی نداشته باشید داد و ستد مالی سرانجام به جر و بحث کشیده می شود و دوستی ها را کم رنگ می سازد از چاپلوسی و تملق بپرهیزید دوستان شما خیلی زود رفتار واقعی را از تملق تشخیص می دهند. اگر در محیط کار مسولیت دارید در رفتار خود نسبت با کارکنان همراه با عدالت و قدر شناس باشید. هیج وقت نسبت به کار فرمای قبلی خود توهین آمیز صحبت نکنید.

زباله شهری

وجود زباله وپراکندگی آن درسطح شهر نشانه خوبی برای شهروندان نیست،تولید زباله درشهر  توسط شهروندان صورت می گیرد.باجمع آوری زباله درسطح کوچه،خیابان ومحل کار و زندگی خود در حفظ بهداشت جامعه و وزیبا سازی آن بکوشیم.زباله های خود را قبل از ساعت 9 شب به  بیرون از خانه نبرید ودر جایی مناسب بگذارید.زباله ها را در جوی آب یا کنار کوچه و خیابان رها نکنید.زباله ها رادر سطل های تهیه شده بیندازیم. شهروندان مسول با تفکیک زباله های تر وخشک شهرادری را در خدمت رسانیِ بیشتر یاری می کنند.اگر بعد از ساعت 9شب زباله ها را به بیرون از خانه ومحل کار بگذارید.شهرداری ناچار است  برای جمع آوری آنها در ابتدای صبح دوباره توسط مامورین زحمت کشِ خود اقدام کندو اینکار کار هزینه اضافی به دنبال دارد واین هزینه را شما شهروند عزیز می پردازند.له های منزل یا محیط کار  خود را بانایلون یا بسته های محفوظ قرار دهید تا از انتشار آن جلو گیری شود.در شهر های پر جمعیت هزینه های جمع آوری زباله بسیار زیاد است بطوری که با یک دهم آن می توان تعداد زیادی مراکز فرهنگی،هنر وآموزش در سطح شهری ساخت.پس از تولید زیاد زباله وانتشار آن جلوگیری کنید.پرتاب زباله از ماشین  در سطح شهر نشانه بی نزاکتی ،عدم احترام به جامعه ودیگران وازرفتارهای  بدشهروندی است.پس با انداختن زباله درزباله دان نظم وشعور اجتماعی را به فرزندان خود بیاموزید.در جمع آوری زباله در محیط خانواده، محیط کار و یا در سطح شهری پیش قدم باشید.

محیط زیست

محیطی که در آن زندگی می کنیم را دوست بدارید و با آن مهربان باشید.شهری که در آن زندگی  می کنید را از هرگونه آسیب حفظ کنید زیرا در صورت رسیدن آسیب به آن خود مان آسیب می بینیم.جای جای شهرمان متعلق به ما و جزیی از وجود، شخصیت وگذشته و آینده ماست.از هر هرینه ای برای زیبا سازی و حفظ شرایط طبیعی محیط زیست خود استقبال کنید.فضای سبز از حلقه های طلایی محیط زیست است. میزان آن را با کاشت درختان همیشه سبز در حیاط  خانه،کوچه و محله خود زیاد کنید.با رسیدگی و مواظبت از فضای سبز حسّ سرسبزی و جوانی را تجربه کنید.و قتی به کوه یا کنار رود خانه یا پارک می روید از شکستن درختان،کندن گلها یا پرتاپ سنگ در رود خانه اجتناب  کنید.در استفاده از مناظر طبیعی ولذت بردن از آنها هرگز صرف جویی نکنید اینها مواهب الهی است که بطور رایگان در اختیار ماست.درمسیر رود خانه ها کوها وبوستانها از ریختن زباله جدا ً خدداری کنید که چهره زیبایی مناظر طبیعی را زشت می کند.اما کن طبیعی توسط شهرداری ها یا سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شود.با مامورین مربوط همکاری نماید.بلوار های خیابان وکنار گذرهای سرسبز، جای نشستن و خوابیدن نیست.با پیام رسانی توسط بوق زدن ممتد،آلودگی صوتی ایجاد نکنید.کاشت هر نهال ضامن سلامت،طراوت وزیبایی محل زندگی شماست.در صورت قربانی کردن گوسفند یا سایر حیوانات اهلی، پسماندهای آن را در جوی آب خیابان، رود خانه و کوه رها نکنید. آن ها را در کیسه های مخصوص بگذارید ویا در طبیعت دفن کنید.

بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی و داشتن ظاهر مناسب در حفظ وایجاد ارتباط با دیگر بسیار موثر است.ضروری است  درهنگام ورود به منزل بعدازتعویض لباسها، ابتدادستهارا باصابون بشوییدتمیزی لباس، آراستگی موی سر، ناخن های کوتاه، همراه داشتن دستمال، دستمال کاغذی وشانه مخصوص، شما را به عنوان شهروندی آراسته و دوست داشتنی معرفی می کنیم. از رها کردن دستمال کاغذی مستعمل در خیابان و اماکن عمومی خدداری کنید.عطسه، سرفه، خمیازه و بوی بد دهان خود را با دستمال کاغذی کنترل کنید تا باعث ناراحتی دیگران نشود .از بازی کردن با بینی خود در انظارعمومی بپرهیزید.این حالت شخصیت جالبی از شما در افکار دیگران بجای نمی گذارد .سعی کنید برای خوردن آب در مکان های عمومی از لیوان یکبار مصرف یا لیوان مخصوص به خود استفاده کنید .خمیازه کشیدن در مکان های عمومی باعث سرایت بی حالی وسستی به دیگران خواهد شد.قبل و بعد از غذا خوردن،دست ودهان ودندان های خود را بشویید و در حضور دیگران از خلال دندان استفاده نکنید .خوابیدن به موقع وبه اندازه،باعث ایجاد روحیه شاد وپر انرژی می گردد.کم خوابیدن به خصوص در شب باعث از دست رفتن انرژی فکری و بدنی شما خواهد شد.بعداز خوردن هر نوع مواد غذایی تند و بودار مسواک بزنید ودر صورت امکان از آدامس های خوشبو کنند استفاده کنید.در هنگام شیوع بیماری های همه گیر، به توصیه های بهداشتی توجه ویژه داشته باشید و از دست دادن ودیده بوسی در  هنگام احوال پرسی خودداری کنید.      

سیگار کشیدن

سیگار و پیپ کشیدن برای تندرستی  مضّر است وبه زیبایی لطمه می زند .دود سیگار وپیپ را به طرف صورت دیگران دمیدن و در فضای بسته سیگار کشیدن خلافت ادب است .یگار کشیدن یک مسأله شخصی است ولی نباید برای دیگران ایجاد نارحتی کند .سیگار کشیدن در تاکسی،سینما،اتوبوس،معابر عمومی نشانه عدم توجه به تمایلات وحقوق دیگران است .در مهمانی ها از کشیدن و ریختن خاکستر سیگار در گلدان و یا استکان چای خودداری کنید .اگر در جایی مهمان هستید حتی الا مکان سیگار نکشید و قبل از سیگار کشیدن از میزبان اجازه بگیرید .هرگز نخواهید با سیگار کشیدن یک شخصیت تأثیر گذار داشته باشید،زیرا که عموم جامعه از سیگار  و سیگاری دوری می کنند ."سیگاری ها سیگاررا به دیگران  تعارف ننمایند چرا که این کار تبلیغ یک امر ناپسند است

صرفه جویی در آب

در زندگی شهری منابع و امکانات محدود است . صرفه جویی یک اصل است .هنگام  شستشوی وسیله نقلیه تا اندازه ای که می توانید از آب تصفیه شده استفاده نکنید و به جای آن از یک سطل آب و پارچه یا ابر استفاده کنید . حیاط وجلوی درب منزل و مغازه را با جارو تمیز کنید .برای ساخت وساز از آب تصفیه شده استفاده نکنید .هر چند وقت یکبار شیرهای آب خانه را به مدت 2 ساعت ببندید و با یادداشت نمودن رقم روی کنتور مقدار مصرف آب را کنترل کنید تا در صورت مشاهد مصرف غیر طبیعی نسبت به تعمیر احتمالی ترکیدگی لوله آب اقدام کنید .برای آبیاری باغچه و فضای سبزازآب پاش استفاده کنید و از رها کردن شیلنگ آب خودداری کنید .در تابستان از پر کردن حوض ویا استخر با آب تصفیه شده خودداری کنید .در هنگام استحمام به کنترل شدن آب توجه کنید .استفاده ازشیرهای آب مناسب "اهرمی" باعث کاهش مصرف آب می گردد

صرفه جویی در برق

در طول روز از پرده های نازک استفاده کنیم تا مجبور نباشیم برای روشن نگهداشتن اطاق ها از روشنایی لامپ استفاده کنیم .به جای لامپ های رشته ای که ایجاد گرما می کنند از لامپ های کم مصرف استفاده کنیم .از به کار  بردن وسایل برقی پرمصرف در شب مثل اتو،بخاری برقی،سماور برقی وماشین لباس شویی خودداری کنید .ازباز وبسته کردن بیش از حد درب یخچال خودداری کنیدو یخچال را کنار وسایل گرمازا قرار ندهید.لامپ های اضافی را خاموش کنید و از بکار بردن چند وسیله برقی بطور هم زمان خودداری کنید

صرفه جویی در گاز

از نظر علمی با بالابردن  شعله گاز نتیجه ی دلخواه شما بدست نمی آید و فقط انرژی بیشتر به هدری می رود .در ساختن خانه های خود از پنجره های دوجداره استفاده کنید تا از انرژی گرمایی کمتر برای گرم کردن محیط استفاده کنید .شومینه، بخاری و رادیاتور را در کنار پنجره یا درب ورودی قرار ندهید .شومینه ها بازده بسیارکم ومصرف بسیاربالایی دارند وبهتراست بیشترازجنبه تزیینی آنهااستفاده کنیم.بجای اینکه محیط خانه را ببشتر گرم کنید لباس گرم تر بپوشید . در صورت بالا رفتن دمای خانه،شعله وسیله گرمایشی خود را کمتر کنید ودرب یا پنجره را باز نکنید

وقت شناسی

وقت شناسی و وفای به عهد خود یعنی اهمیت دادن به وقت خود و احترام به دیگران است .زندگی فقط کار نیست.زمان خود را مدیرت کنید وبرای استراحت،تفریح،مطالعه دیداربا اقوام و دوستان وقت بگذارید .زیاده روی در یک کار ونداشتن اولویت در انجام کارها اوقات شما را یکنواخت واز رسیدن به امور دیگر زندگی محروم می کند .وقتی با کسی قرار ملاقات می گذارید سعی کنید سر وقت حاضر شوید و از قبل زمان های پیش  بینی نشده مانند ترافیک یا حوادث پیش بینی نشده را لحاظ کنید تا به موقع برسد .اگر احتمال رسیدن به قرار و جلسه ای که از قبل تنظیم شده را نمی بینید حتما ً از قبل اطلاع دهید .برای  برگزاری جلسات و مراسم های خود زمان مناسبی را انتخاب کنید .انجام کارهای مهم خود را در اولین زمان ممکن انجام دهید تا با آرامش بیشتری کارهای دیگر را مدیریت کنید .در اوقات کاری از هر فرصت کار استقبال کنید و تحدیدها(محدودیت های زمانی) را به فرصت تبدیل کنید .از پرسه زدن درشهر و از هدر دادن اوقات خود پرهیز کنید و اگر برنامه مشخصی ندارید به پارک، سینما،کتابخانه و موزه بروید .در اتوبوس ، متروی شهری صف بانک ، نانوایی و اماکن عمومی فرصت مطالعه را از دست ندهید

کتاب خوانی

از بهترین عادت های خوب شهروندی و  کنار آمدن با زندگی شهری ، مطالعه ی کتاب های دوست داشتنی است .اگر به طوری تخصصی مطالعه ندارید با خواندن روزانه ، رُ مان و مجلات شروع کنید .برای بالا بردن سطح زندگی خود حتماً روزی 15 دقیقه کتاب بخوانیم .لازم نیست حتماً کتاب به همراه داشته باشید ، به موضوعاتی که مطالعه کردید فکر کنید . این کار باعث بالا بردن بینش و حفظ مطالب خوانده شده می گردد .برای ترویج کتاب خوانی در خانواده یک  قصّه جذاب وشنیدنی تعریف کنید و از کودکان خود بخواهید آن را هر طور که مایل هستند تمام کنند و برای شما تعریف کنند .از کتاب های جذاب و کاربردی برای هدیه به دیگران استفاده کنید .کتاب ها نسخه های ارزشمندی برای حل مشکلات شما ارایه می کنند که با کمترین هزینه بهترین راهکارها را نشانه می دهند .

منابع:

آیین معاشرت از دیدگاه معصومین                                   محمد بن حسین حر عالمی

آیین معاشرت از دیدگاه اسلام                                           علی محمد حیدری نراقیی

بحار الانوار جلد 16                                                             محمد باقر مجلسی

آداب معاشرت با خویشاوندان                                           محمد ارگانی حایر

چگونه معاشرت کنیم                                                       محمد تقی صالحی

روش ها نیکو در معاشرت                                                  مصطفی ابطحی

اینگونه معاشرت کنیم                                                      ابراهیم سید علوی

آیین آداب معاشرت                                                        جهانگی افخمی

آموزش آداب معاشرت به کودکان                                     شپیده خلیلی

اصول و آداب معاشرت نوین                                             عزیز نقوی و نور محمد طاهر خانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 208
بازدید کل : 3619
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



این سایت را حمایت می کنم